"Ό,τι κι αν κάνουν θα νικήσουμε –ο κόσμος μας ανήκει. Το μέλλον είναι μες στην τσέπη μας σαν το κλειδί του σπιτιού μας…" "Βιολέτες για μια εποχή" Τ. Λειβαδίτης

Τετάρτη 19 Νοεμβρίου 2014

Οργάνωση μελέτης στο σπίτι- Προτάσεις για τη σωστή γραφή των λέξεων




Οργάνωση σχολικής μελέτης και γενικά καθημερινότητας στο σπίτι
που βοηθούν στη συγκέντρωση προσοχής και την αυτονομία του μαθητή

Σημ. 
Οι προτάσεις που αναφέρονται προέκυψαν μετά από συζητήσεις με γονείς κυρίως της τυπικής τάξης σχετικά με ποιους συγκεκριμένους τρόπους μπορούν να βοηθήσουν τα παιδιά τους ως προς την ανάπτυξη αυτονομίας και την οργάνωση της σχολικής μελέτης. 


  1. Ο μαθητής καλό είναι να έχει δικό του χώρο για μελέτη.
  2. Στο γραφείο του έχει μόνο τα δικά του βιβλία και αναρτημένο το                 πρόγραμμά του.
  3. Ετοιμάζει την τσάντα μόνος του, βλέποντας το πρόγραμμα.
  4. Υπάρχει ρολόι για να βλέπει την ώρα και το χρόνο που θα πρέπει να             ολοκληρώσει τη μελέτη, ώστε πάντα να βρίσκεται χρόνος για παιχνίδι           ή μια δραστηριότητα που του αρέσει.
  5. Μελετάει μόνος και η μητέρα ή ο πατέρας έρχεται να επιβλέψει και να           βοηθήσει μόνο όταν ο μαθητής τελειώσει τόση σχολική εργασία όση             μπορεί μόνος του. Με κριτική διάθεση η μητέρα παρατηρεί στο μαθητή         τι άλλο επίσης μπορεί να κάνει μόνος και την επόμενη φορά του το             επισημαίνει .
  6. Αν χρειαστεί να είναι μαζί του στη μελέτη, μπορεί να έχει το δικό της/           του βιβλίο ή εφημερίδα και ο μαθητής δίπλα  να μελετάει και όταν               ζητάει βοήθεια θα του τη δώσει, αλλά όταν πράγματι τη χρειάζεται.
  7. Όταν η προσοχή του διασπάται και μιλάει για πράγματα άσχετα με την         εργασία που κάνει, στην αρχή τον επαναφέρουμε λέγοντας « δεν είναι         το θέμα μας, τώρα μελετάμε π.χ. Ιστορία», «όχι τώρα» κλπ. στη                   συνέχεια απλά δεν μιλάμε, αλλά με το δάχτυλό μας ή με ένα νεύμα               δείχνουμε την εργασία του.
  8. Δεν ξεχνάμε να ενθαρρύνουμε το μαθητή/τρια, να τον επιβραβεύουμε, να τον ενισχύσουμε να τονώνουμε την αυτοπεποίθησή του και την πίστη στον εαυτό του και τις δυνάμεις του. Με αυτό τον τρόπο τον/την βοηθάμε να συνεχίζει να προσπαθεί να βελτιώνεται με τον δικό του τρόπο.  
  9. Καλό είναι να υπάρχει ρολόι για να βλέπει την ώρα και το χρόνο που θα πρέπει να  ολοκληρώσει τη μελέτη, ώστε πάντα να βρίσκεται χρόνος για παιχνίδι  ή μια δραστηριότητα (παρέα με φίλους/ες, ομαδικά παιχνίδια, κλπ) κάτι που είναι σημαντικό και απολύτως  απαραίτητο για τα παιδιά.


Προτάσεις - Τρόποι μελέτης της σωστής γραφής των λέξεων 

Τρόποι μελέτης

1.         Ορθογραφία της τάξης:

Ο μαθητής διαβάζει και συζητούμε μαζί πώς και γιατί γράφονται οι καταλήξεις με –οι, -η, -ει, -ω, κλπ.
Λέμε από μνήμης τα γράμματα της ορθογραφίας μας προφορικά, αντί γραπτά.
Γράφουμε την πρόταση ορθογραφίας με κενά στις δύσκολες λέξεις και μετά τη μελέτη, ο μαθητής συμπληρώνει τα κενά της πρότασης   π.χ.  _γ_  π__ζ_  στην __ λ_, Εγώ παίζω στην αυλή.

2.        Μαθαίνουμε θεματική ορθογραφία κάνοντας καρτέλες και χρωματίζοντας τα αι, ω, ει, οι, αλλά πάντα με το ίδιο χρώμα π.χ. παίζω, χρωματίζω πάντα το αι κόκκινο, κλειδί το ει με μπλε, μόνο στο εσωτερικό της λέξης, όχι στην κατάληξη. Μαζεύονται έτσι πολλές καρτέλες και παίζουμε παιχνίδι μνήμης, κατά τη διάρκεια της χρονιάς.

3.   Γράφουμε λίστες με λέξεις π.χ. μια φορά τη βδομάδα στις λέξεις της εβδομάδας και ο μαθητής συμπληρώνει  π.χ. γλ__κό,  ν__χτα κλπ.  Μπορούμε να ξαναδίνουμε την ίδια λίστα αρκετές φορές.

4.  Ζωγραφίζω το επίμαχο γράμμα (π.χ. κύριος, το υ σαν ένα κύριο για να μου θυμίζει ότι γράφεται με υ, π.χ. φωλιά, το ω σαν μια φωλιά με πουλιά ) (Μέθοδος Δ. Μαυρομάτη). 

 Κολλούμε τις λέξεις που ζωγραφίσαμε στον τοίχο ή στο γραφείο του μαθητή.
 Μπορούμε να χρησιμοποιούμε γι’ αυτή τη διαδικασία ένα τετράδιο μισό-μισό ή μπλοκ ζωγραφικής.             
Κάνουμε καρτέλες και γράφουμε τις λέξεις που μαθαίνουμε και παίζουμε μ’ αυτές σε τακτά χρονικά διαστήματα το παιχνίδι memory.

5.   Φτιάχνουμε οικογένειες λέξεων σε σπιτάκια και τις κολλάμε στον τοίχο μπροστά μας, για να τις βλέπουμε.  π.χ.  παιδί, παίζω, παιδική, παιδίατρος κλπ. Μπορούμε να βρούμε στο λεξικό (ηλεκτρονικό )περισσότερες λέξεις.

6.    Γενικά, οτιδήποτε γράφει στις σχολικές του εργασίες μαθαίνουμε στο μαθητή να το αυτοελέγχει πάντα. Βασικοί κανόνες της πρότασης: Κεφαλαίο, αποστάσεις λέξεων, τόνους, τελείες, ορθογραφία λέξεων.
Προσπαθεί να διορθώσει πρώτα μόνος,  αν δεν βρει όλα τα λάθη του επισημαίνουμε πόσα λάθη (τον αριθμό) έχει σε κάθε σειρά (λίγες –λίγες σειρές) και στη συνέχεια αφού προσπαθήσει να διορθώσει και πάλι μόνος του, συζητάμε μαζί τα λάθη, 
π.χ. γιατί  έγραψες με -η, τη λέξη φωνή, με  -ει τη λέξη γράφει, κλπ. ή τι μας θυμίζει η λέξη παιχνίδι; Θυμίζει το ρήμα παίζω ή άλλες λέξεις της ίδιας οικογένειας γι’ αυτό  και γράφεται με αι, 
π.χ. η λέξη σκουπίδια γράφεται με -ι το –πι- γιατί προέρχεται από το ρήμα σκουπίζω, δηλ. ρήμα σε –ίζω που γράφεται με ι.

συμπληρώνεται........


Μάτα Μαγαλιού,
εκπαιδευτικός Τ.Ε. στο 2ο Δ. Σ.  Συκεών



Δεν υπάρχουν σχόλια: